V lete roku
1957 nastali prvé stavebné práce, ktoré súviseli s výstavbou novej
školskej budovy. Cez letné prázdniny boli položené základy školy
a začiatkom septembra sa začalo s úplnou výstavbou. Prácu
realizovala
nitrianska spoločnosť Pozemné stavby, pod vedením Andreja Debnára
a Jozefa
Takácsa. Pracovalo sa na základe plánov inžiniera Švanigu. Stavba školy
v školskom roku 1958/1959 neprebiehala podľa vopred stanoveného
plánu
práce, a nepomohlo ani to, že do práce sa zapojili tiež pracovníci
školy
a aj samotní žiaci. Odpracovali tu spolu 2000 hodín. Výstavba
novej
školskej budovy nadobudla v druhej polovici školského roku
1957/1958
rýchli spád. Robotníci pracovali na dve zmeny, a na stavbe pomohol
tiež
kolektív združenia rodičov a priateľov školy. A tak 23.
januára 1959
došlo k slávnostnému odovzdaniu novej školskej budovy. Vyučovanie
v tejto budove začalo 26. januára 1959. V budove školy bolo
17 tried,
chemické laboratórium a miestnosť slúžiaca na hodiny výtvarnej
výchovy.
V budove školy získalo miesto 15 tried s vyučovacím jazykom
maďarským
a 6 tried s vyučovacím jazykom slovenským. Neskôr sa
z chemického laboratória a miestnosti slúžiacej na hodiny
výtvarnej
výchovy stali tiež triedy. Slovenská škola mala v tejto budove dva
kabinety slúžiace učiteľom. Výstavba novej školskej budovy stála obec
asi 4-milióny
korún (Kronika maďarskej ľudovej školy v Tešedíkove).
Odovzdaním novej budovy
sa odstránil problém
nedostatku učebných priestorov a dvojsmenné vyučovanie sa
nahradilo
jednosmenným.
Pre nedostatok
učebných priestorov v obciach Diakovce a Žihárec, žiaci
z tunajších obcí začali navštevovať od školského roku 1959/1960
Základnú
školu v Tešedíkove.
Celkový vývin
stavu žiakov na Základnej škole v Tešedíkove môžeme sledovať
v nasledujúcej tabuľke (Kronika ZŠ slovenskej v Tešedíkove) :
Rok
|
Slovenské oddelenie
|
Maďarské oddelenie
|
|
|
Počet
tried
|
učiteľov
|
žiakov
|
Počet
tried
|
učiteľov
|
žiakov
|
1960/61
|
10
|
14
|
475
|
17
|
19
|
495
|
1965/66
|
10
|
13
|
289
|
18
|
20
|
523
|
1970/71
|
9
|
13
|
201
|
18
|
24
|
463
|
1975/76
|
9
|
13
|
178
|
18
|
25
|
443
|
1978/79
|
8
|
11
|
192
|
15
|
20
|
364
|
Od roku 1963 riadené
slovenské a maďarské
oddelenie jedným riaditeľstvom. Spoločné riaditeľstvo bolo zrušené
v školskom roku 1968/1969, na slovenskom oddelení sa riaditeľom
stal
súdruh Ján Kollár a na maďarskom oddelení súdruh Tibor Kiss.
Oddelené
riaditeľstvá zlepšili celkovú organizáciu práce školy
a skvalitnili
výchovno-vzdelávací proces na obidvoch školách.
Riaditeľstvo
Základnej deväťročnej školy s vyučovacím jazykom slovenským
v Tešedíkove a učiteľský kolektív na základe vypracovaného
plánu
školy na školský rok 1968/1969 na začiatku školského roka pre zlepšenie
výchovno – vzdelávacej práce na škole vytýčil nasledovné hlavné úlohy:
a)
Vytvorenie dobrého učiteľského
a žiackeho
kolektívu.
b)
Za pomoci všetkých učiteľov
odstrániť veľké
prepadávanie žiakov.
c)
Sústavne udržiavať morálnu
a ideovo-politickú
výchovu na škole.
V školskom
roku 1969/1970 bolo opäť zavedené
vyučovanie na zmeny. V popoludňajšom
vyučovaní
sa striedali žiaci 3. a 4.
ročníka. Odpoludňajšie vyučovanie sa začínalo o 7.55 hod.,
vyučovacie hodiny
trvali 45 minút, malé prestávky boli 10 minútové, veľká prestávka po 3.
vyučovacej hodine trvala 20 minút. Vyučovacie hodiny boli plne využité
a dôsledne boli dodržiavané aj hygienické a bezpečnostné
pravidlá .
V tomto
školskom roku ukončilo povinnú školskú dochádzku 54 žiakov. Z toho
v 9. ročníku 40 žiakov, v 8. ročníku 6 žiakov, v 7.
ročníku 8
žiakov, v 6. ročníku a v nižších ročníkoch 0 žiakov. Na
ďalšie
štúdium bolo pribratých: SVŠ (gymnázium) v Šali – 9 žiakov, SOŠ –
6
žiakov. Do učebného pomeru bolo zaradených 37 žiakov, 2 žiaci sa nedali
zaradiť
do učebného pomeru (Kronika ZDŠ slov. v
Tešedíkove).
Na ZDŠ slovenskej bolo v školskom roku
1970/1971 k 1. septembru zapísaných
248 žiakov (ročníky 1.-5. – 85 žiakov, ročníky 6. – 9. – 163 žiakov).
Celoročná
výchovno – vzdelávacia činnosť prebiehala na podľa vytýčeného plánu.
Učitelia
pracovali podľa tematických a triednických plánov a na
základe
učebných osnov. Na každú hodinu bola požadovaná osobná a písomná
príprava,
v ktorej učitelia vytýčili hlavné výchovné a vzdelávacie
ciele.
Väčšina učiteľov sa na hodiny svedomito pripravovala. Boli však
prípady, že
niektorí učitelia sa nedostatočne pripravili na hodiny, čo sa ukázalo
pri
hospitáciách. V takýchto prípadoch riaditeľstvo školy previedlo
patričné
opatrenia a vytýčilo termín nápravy (Kronika ZDŠ
v Tešedíkove).
V tomto školskom roku skončilo povinnú školskú dochádzku 43
žiakov. Na
výberové školy sa prihlásilo 12 žiakov, na odborné škola 30 žiakov, 1
žiačka
nebola zaradená.
V roku
1971 bola pri ZDŠ Tešedíkovo otvorená nová telocvičňa s novým
moderným
zariadením a náčiním, ktorú využívali obe školy (príloha č. 21).
Telocvičňa spĺňala svoje požiadavky nielen počas vyučovacieho procesu,
ale
vypĺňala i voľný čas žiakov po skončení vyučovania vo forme
športových
krúžkov a rôznych upevňovacích športových cvičení (Kronika ZDŠ v
Tešedíkove).
V školskom
roku 1971/1972 navštevovalo tunajšiu ZDŠ 228 žiakov (1.-5. ročník
navštevovalo
spolu 75 žiakov, a 6.-9. ročník navštevovalo spolu 163 žiakov).
Povinnú
školskú dochádzku skončilo 49 žiakov, z toho 37 žiakov v 9.
ročníku,
8 žiakov v 8. ročníku, 2 žiaci v 7. ročníku a 2 žiaci
v 6.
ročníku. V štúdiu na SVŠ pokračovalo 5 žiakov, 6 žiakov na SOŠ,
v učebnom pomere ostalo 25 žiakov, do pracovného pomeru odišlo 7
žiakov
a 5 žiakov ostalo u rodičov.
Na
ZDŠ slovenskej bola od 9. októbra bola zriadená jedna trieda školskej
družiny
s počtom žiakov 24. V školskom roku 1972/1973 navštevovalo
Základnú
školu s vyučovacím jazykom slovenským celkom 200 žiakov,
z toho 103
dievčat a 97 chlapcov. Na konci školského roku prospelo 194
žiakov, čo
bolo 97 %, neprospelo 6 žiakov, čo tvorilo 3 %. Povinnú školskú
dochádzku
ukončilo 40 žiakov, z toho 30 žiakov v 9. ročníku, 6 žiakov
v 8.
ročníku, 3 žiaci v 7. ročníku a 1 žiak v 6. ročníku. 4
žiaci
pokračovali v štúdiu na gymnáziu, 3 žiaci na OSŠ, 24 si vybrali
školu
učňovského charakteru, 3 žiaci vstúpili do pracovného pomeru, 6 ostali
u rodičov.
V školskom
roku 1973/1974 navštevovalo tunajšiu školu celkom 187 žiakov,
z toho 93
dievčat a 94 chlapcov. Na konci školského roka prospelo 181
žiakov, čo
bolo 96,79%, neprospeli 6 žiaci, čo bolo 3,21%. Povinnú školskú
dochádzku
ukončilo 37 žiakov, z toho 34 v 9. ročníku. 7 žiakov
pokračovalo
v štúdiu na gymnáziu, 5 na SOŠ, 22 žiakov vstúpilo do učebného
pomeru
včítane poľnohospodárstva, 3 žiaci vstúpili do pracovného pomeru.
V tomto
školskom roku už boli v prevádzke dve triedy školskej družiny.
Počas celého školského
roka 1974/1975 sa dbalo
na čo najefektívnejšie využitie vyučovacích hodín, a to hlavne
dôslednou
prípravou na vyučovacie hodiny, využitím moderných učebných pomôcok
a nových metód a foriem práce. Formou doučovania sa učitelia
snažili
pomôcť slabo prospievajúcim žiakom. Zlepšila sa oproti minulému
školskému roku
dochádzka žiakov do školy, čo bolo odrazom sústavnej kontroly dochádzky
zo
strany triednych učiteľov i ostatných vyučujúcich. V tomto
školskom
roku navštevovalo ZDŠ s vyučovacím jazykom slovenským spolu 180
žiakov,
z toho 88 dievčat a 92 chlapcov. Na konci školského roka
prospelo 177
žiakov a 3 žiaci neprospeli. Školskú dochádzku ukončilo spolu 26
žiakov,
24 žiakov v 9. ročníku a 2 v 8. ročníku. 7 žiakov išlo
študovať
na SOŠ, 8 žiakov do učňovského pomeru a 1 žiak nastúpil do
pracovného
pomeru(Kronika ZDŠ v Tešedíkove).
V školskom
roku 1975/1976 bola pri ZDŠ s vyučovacím jazykom slovenským,
a tiež
maďarským zriadená Družina mládeže, ktorá zabezpečila celodennú
starostlivosť
detí zamestnaných matiek. Družinu navštevovalo 60 detí z prvého,
druhého a z tretieho ročníka (Kronika
ZDŠ v Tešedíkove).
Z hľadiska
zdravého vývinu mládeže je dôležitá otázka stravovania žiakov. Čoraz
väčší
význam mali jedálne a tak od 1. septembra 1978 sa do prevádzky
dostáva
nová družina mládeže so štyrmi triedami a školská jedáleň (príloha
č.22),
kde sa stravovalo 260 žiakov a 30 učiteľov, čo bolo 55%
z celkového
počtu (Kronika ZDŠ v Tešedíkove).
V roku
1978 bola dokončená posledná stavba patriaca do areálu školy a tým
nadobudla škola kompletnú podobu. Od tohto roku sa mohla naplno rozvíjať výchovno-vzdelávacia činnosť žiakov.
|